Muhasebe yönteminin değiştirilmesi: vergi yükümlülükleri ve vergi avantajları

Vergi mükelleflerini ilgilendiren konulardan biri de mikro girişimcilik statüsündeki işletmelerin kurumlar vergisi açısından muhasebe yöntemini değiştirmesi durumunda vergi yükümlülüklerinin ve vergi avantajlarının nasıl uygulanacağıdır. Muhasebe yöntemi değiştirildiğinde vergi avantajı korunur mu? Düzeltilmiş beyanname verilerek bu avantajdan yararlanmak mümkün müdür? Uzman Altay Caferov bu soruları örnekler üzerinden açıklıyor.
Örnek 1: “AA” Ltd. Şti. mikro girişimcilik statüsündedir. Şirketin 2024 yılında ortalama çalışan sayısı 4 kişi olmuştur. Şirket 2024 yılında nakit esaslı muhasebe yöntemini uygulamış ve mal, iş ve hizmetler karşılığında müşterilerine toplam 180.000 manat tutarında elektronik fatura düzenlemiştir. Son 12 aylık ciro dikkate alındığında şirket mikro girişimcilik statüsündedir.
2024 yılında 180.000 manatlık cironun yalnızca 130.000 manatı tahsil edilmiştir. Bu nedenle 31.12.2024 tarihi itibarıyla şirketin alacak bakiyesi 50.000 manat olmuştur.
Şirket yönetimi 2025 yılında nakit esaslı yöntem yerine tahakkuk esaslı muhasebe yöntemine geçmeye karar vermiş ve 2025 yılından itibaren muhasebe kayıtlarını tahakkuk esasına göre tutmuştur. “AA” Ltd. Şti. 2025 yılında mal, iş ve hizmetler karşılığında müşterilerine 110.000 manat tutarında elektronik fatura düzenlemiştir.
Son 12 aylık ciro 200.000 manatı aşmadığından şirketin KDV mükellefi olma yükümlülüğü doğmamıştır. Bu durumda “AA” Ltd. Şti. 2024 ve 2025 yıllarına ait kurumlar vergisi beyannamelerinde hangi tutarları göstermelidir?
Belirtildiği üzere şirket 2024 yılında mikro girişimcilik statüsünde olduğu ve nakit esaslı muhasebe yöntemi uyguladığı için vergilendirilecek geliri 130.000 manat olacaktır. Ayrıca şirketin yıllık ortalama çalışan sayısı 3 kişiden fazla olduğundan %75 oranındaki vergi avantajından yararlanacaktır.
Dolayısıyla şirket 2024 yılında nakit esasına göre dikkate alınan 130.000 manatlık gelirden faaliyetle ilgili giderleri düşüldükten sonra kalan kâra %75 oranındaki vergi avantajını uygulayacaktır.
Şirketin 2025 yılında tahakkuk esaslı muhasebe yöntemine geçmesi nedeniyle vergilendirme amacıyla gerekli düzeltmelerin yapılması gerekmektedir.
Vergi Kanunu’nun 130.5. maddesine göre, mükellefin kullandığı muhasebe yöntemi değiştirildiğinde, vergi tutarını etkileyen muhasebe işlemlerine ilişkin düzeltmeler, hiçbir işlemin gözden kaçırılmaması veya iki kez dikkate alınmaması amacıyla yöntemin değiştirildiği yılda yapılmalıdır. Azərbaycan Standartlaşdırma İnstitutu
Bu nedenle 2024 yılında nakit esaslı yöntem uygulanırken alacak ve gelecek dönem geliri olarak kaydedilen 50.000 manatlık tutar için düzeltme 2025 yılında yapılmalıdır.
Eğer şirket 2024 yılında nakit esaslı yöntem yerine tahakkuk esaslı yöntemi kullansaydı, 50.000 manat gelecek dönem geliri olarak değil, cari dönemin geliri olarak dikkate alınacak ve ilgili vergi avantajı uygulanarak kurumlar vergisine tabi tutulacaktı.
Ancak şirket 2024 yılında nakit esaslı yöntemi, 2025 yılında ise tahakkuk esaslı yöntemi uyguladığı üçün, muhasebe kayıtlarındaki düzeltme 2025 yılında yapılmalıdır.
Buna görə 50.000 manat 2025 yılında gelecek dönem gelirlerinden cari dönem gelirlerine aktarılacaktır. Böylece şirketin 2025 yılında vergilendirilebilir geliri:
110.000 + 50.000 = 160.000 manat
olacaktır.
Örnek 2: “AA” Ltd. Şti.’nin 2024 yılındaki işlemleri ilk örnekteki ile aynıdır. Ancak 2025 yılında mal, iş ve hizmet satışlarından elde edilen gelirin 220.000 manat olduğunu varsayalım. Bu durumda şirket 2025 yılında mikro girişimcilik statüsünden küçük girişimcilik statüsüne geçmiştir.
2024 yılındaki işlemler aynı kaldığına göre “AA” Ltd. Şti. 2024 yılından kalan 50.000 manatı 2025 yılında nasıl muhasebeleştirmelidir? Ayrıca şirket bu 50.000 manat üzerinden mikro girişimci olarak %75 vergi avantajından yararlanabilir mi?
Konuyu daha ayrıntılı ele alalım. Vergi Kanunu’nun 132.1. maddesine göre nakit esaslı yöntemde gelir, paranın mükellefin hesabına geçtiği veya nakit olarak tahsil edildiği anda elde edilmiş sayılır. Dolayısıyla 2024 yılında tahsil edilmeyen 50.000 manat bu yılın geliri olarak dikkate alınmaz.
Vergi Kanunu’nun 135.1. maddesine göre, ilgili tutarın mükellefe koşulsuz olarak ödenmesi gerektiğinde veya mükellef sözleşme kapsamında tüm yükümlülüklerini yerine getirdiğinde geliri elde etme hakkı doğmuş sayılır.
Kanunun 135.2. maddesine göre ise mükellef sözleşme kapsamında iş yapıyor veya hizmet sunuyorsa, gelir sözleşmede öngörülen işlerin veya hizmetlerin tamamen tamamlandığı anda elde edilmiş sayılır.
Buradan da anlaşılacağı üzere 50.000 manat tutarındaki mal, iş ve hizmetler doğrudan 2025 yılında sunulmadığından, bu tutar 2025 yılına ait gelir olarak değerlendirilmeyebilir.
Eğer 50.000 manat nakit esaslı muhasebe yöntemi sırasında gelir olarak dikkate alınmamışsa ve şirket 2025 yılında fiilen bu tutarda mal, iş veya hizmet sunmamışsa, söz konusu tutarın hangi yılda gelir olarak tanınacağı sorusu ortaya çıkmaktadır.
Bu durumda Vergi Kanunu’nun 130.5. maddesine dayanılmalıdır.
Buna göre 50.000 manat 2025 yılında gelir olarak tanınacaktır. Ancak şirket 2025 yılında mikro girişimcilik statüsünden küçük girişimcilik statüsüne geçtiğinden, bu tutara %75 oranındaki vergi avantajı uygulanamayacaktır.
Peki şirketin %75 oranındaki vergi avantajından yararlanabilmesi için başka bir yol var mı?
Bunun için “AA” Ltd. Şti. 2024 yılı için muhasebe yöntemini değiştirerek nakit esaslı yöntemden tahakkuk esaslı yönteme geçmelidir. Buna bağlı olarak 2024 yılı kurumlar vergisi beyannamesini düzeltilmiş beyanname olarak yeniden sunarak %75 oranındaki vergi avantajından tam olarak yararlanabilir.

Vergi mükelleflerini ilgilendiren konulardan biri de mikro girişimcilik statüsündeki işletmelerin kurumlar vergisi açısından muhasebe yöntemini değiştirmesi durumunda vergi yükümlülüklerinin ve vergi avantajlarının nasıl uygulanacağıdır. Muhasebe yöntemi değiştirildiğinde vergi avantajı korunur mu? Düzeltilmiş beyanname verilerek bu avantajdan yararlanmak mümkün müdür? Uzman Altay Caferov bu soruları örnekler üzerinden açıklıyor.
Örnek 1: “AA” Ltd. Şti. mikro girişimcilik statüsündedir. Şirketin 2024 yılında ortalama çalışan sayısı 4 kişi olmuştur. Şirket 2024 yılında nakit esaslı muhasebe yöntemini uygulamış ve mal, iş ve hizmetler karşılığında müşterilerine toplam 180.000 manat tutarında elektronik fatura düzenlemiştir. Son 12 aylık ciro dikkate alındığında şirket mikro girişimcilik statüsündedir.
2024 yılında 180.000 manatlık cironun yalnızca 130.000 manatı tahsil edilmiştir. Bu nedenle 31.12.2024 tarihi itibarıyla şirketin alacak bakiyesi 50.000 manat olmuştur.
Şirket yönetimi 2025 yılında nakit esaslı yöntem yerine tahakkuk esaslı muhasebe yöntemine geçmeye karar vermiş ve 2025 yılından itibaren muhasebe kayıtlarını tahakkuk esasına göre tutmuştur. “AA” Ltd. Şti. 2025 yılında mal, iş ve hizmetler karşılığında müşterilerine 110.000 manat tutarında elektronik fatura düzenlemiştir.
Son 12 aylık ciro 200.000 manatı aşmadığından şirketin KDV mükellefi olma yükümlülüğü doğmamıştır. Bu durumda “AA” Ltd. Şti. 2024 ve 2025 yıllarına ait kurumlar vergisi beyannamelerinde hangi tutarları göstermelidir?
Belirtildiği üzere şirket 2024 yılında mikro girişimcilik statüsünde olduğu ve nakit esaslı muhasebe yöntemi uyguladığı için vergilendirilecek geliri 130.000 manat olacaktır. Ayrıca şirketin yıllık ortalama çalışan sayısı 3 kişiden fazla olduğundan %75 oranındaki vergi avantajından yararlanacaktır.
Dolayısıyla şirket 2024 yılında nakit esasına göre dikkate alınan 130.000 manatlık gelirden faaliyetle ilgili giderleri düşüldükten sonra kalan kâra %75 oranındaki vergi avantajını uygulayacaktır.
Şirketin 2025 yılında tahakkuk esaslı muhasebe yöntemine geçmesi nedeniyle vergilendirme amacıyla gerekli düzeltmelerin yapılması gerekmektedir.
Vergi Kanunu’nun 130.5. maddesine göre, mükellefin kullandığı muhasebe yöntemi değiştirildiğinde, vergi tutarını etkileyen muhasebe işlemlerine ilişkin düzeltmeler, hiçbir işlemin gözden kaçırılmaması veya iki kez dikkate alınmaması amacıyla yöntemin değiştirildiği yılda yapılmalıdır. Azərbaycan Standartlaşdırma İnstitutu
Bu nedenle 2024 yılında nakit esaslı yöntem uygulanırken alacak ve gelecek dönem geliri olarak kaydedilen 50.000 manatlık tutar için düzeltme 2025 yılında yapılmalıdır.
Eğer şirket 2024 yılında nakit esaslı yöntem yerine tahakkuk esaslı yöntemi kullansaydı, 50.000 manat gelecek dönem geliri olarak değil, cari dönemin geliri olarak dikkate alınacak ve ilgili vergi avantajı uygulanarak kurumlar vergisine tabi tutulacaktı.
Ancak şirket 2024 yılında nakit esaslı yöntemi, 2025 yılında ise tahakkuk esaslı yöntemi uyguladığı üçün, muhasebe kayıtlarındaki düzeltme 2025 yılında yapılmalıdır.
Buna görə 50.000 manat 2025 yılında gelecek dönem gelirlerinden cari dönem gelirlerine aktarılacaktır. Böylece şirketin 2025 yılında vergilendirilebilir geliri:
110.000 + 50.000 = 160.000 manat
olacaktır.
Örnek 2: “AA” Ltd. Şti.’nin 2024 yılındaki işlemleri ilk örnekteki ile aynıdır. Ancak 2025 yılında mal, iş ve hizmet satışlarından elde edilen gelirin 220.000 manat olduğunu varsayalım. Bu durumda şirket 2025 yılında mikro girişimcilik statüsünden küçük girişimcilik statüsüne geçmiştir.
2024 yılındaki işlemler aynı kaldığına göre “AA” Ltd. Şti. 2024 yılından kalan 50.000 manatı 2025 yılında nasıl muhasebeleştirmelidir? Ayrıca şirket bu 50.000 manat üzerinden mikro girişimci olarak %75 vergi avantajından yararlanabilir mi?
Konuyu daha ayrıntılı ele alalım. Vergi Kanunu’nun 132.1. maddesine göre nakit esaslı yöntemde gelir, paranın mükellefin hesabına geçtiği veya nakit olarak tahsil edildiği anda elde edilmiş sayılır. Dolayısıyla 2024 yılında tahsil edilmeyen 50.000 manat bu yılın geliri olarak dikkate alınmaz.
Vergi Kanunu’nun 135.1. maddesine göre, ilgili tutarın mükellefe koşulsuz olarak ödenmesi gerektiğinde veya mükellef sözleşme kapsamında tüm yükümlülüklerini yerine getirdiğinde geliri elde etme hakkı doğmuş sayılır.
Kanunun 135.2. maddesine göre ise mükellef sözleşme kapsamında iş yapıyor veya hizmet sunuyorsa, gelir sözleşmede öngörülen işlerin veya hizmetlerin tamamen tamamlandığı anda elde edilmiş sayılır.
Buradan da anlaşılacağı üzere 50.000 manat tutarındaki mal, iş ve hizmetler doğrudan 2025 yılında sunulmadığından, bu tutar 2025 yılına ait gelir olarak değerlendirilmeyebilir.
Eğer 50.000 manat nakit esaslı muhasebe yöntemi sırasında gelir olarak dikkate alınmamışsa ve şirket 2025 yılında fiilen bu tutarda mal, iş veya hizmet sunmamışsa, söz konusu tutarın hangi yılda gelir olarak tanınacağı sorusu ortaya çıkmaktadır.
Bu durumda Vergi Kanunu’nun 130.5. maddesine dayanılmalıdır.
Buna göre 50.000 manat 2025 yılında gelir olarak tanınacaktır. Ancak şirket 2025 yılında mikro girişimcilik statüsünden küçük girişimcilik statüsüne geçtiğinden, bu tutara %75 oranındaki vergi avantajı uygulanamayacaktır.
Peki şirketin %75 oranındaki vergi avantajından yararlanabilmesi için başka bir yol var mı?
Bunun için “AA” Ltd. Şti. 2024 yılı için muhasebe yöntemini değiştirerek nakit esaslı yöntemden tahakkuk esaslı yönteme geçmelidir. Buna bağlı olarak 2024 yılı kurumlar vergisi beyannamesini düzeltilmiş beyanname olarak yeniden sunarak %75 oranındaki vergi avantajından tam olarak yararlanabilir.
az
en
ru