İşletmenin bilançosunda yer almayan taşınmazlara ilişkin onarım giderleri vergilendirilir mi?
- Tarih
- Okunma 0
İşletmenin bilançosunda yer almayan taşınmazlara ilişkin onarım giderleri vergilendirilir mi?

İşletme tarafından girişimcilik faaliyetinde kullanılmak amacıyla konut dışı bir taşınmaz (bina) kiralanmıştır. Sözleşme şartlarına göre, söz konusu taşınmazda yapılan onarım çalışmalarına ilişkin giderler kira bedelinden mahsup edilmemekte ve kiraya veren tarafından karşılanmamaktadır.
Söz konusu onarım giderleri, Vergi Kanunu'nun 115.6-1'inci maddesinin hükümlerine uygun olarak her yıl için ayrı ayrı aktifleştirilmekte, orantılı olarak amortismana tabi tutulmakta ve gelirden indirilebilen giderlere dahil edilmektedir. Bu giderler, işletmelerin kurumlar vergisi beyannamesinin 1 numaralı Ek'inin 1.1.8'inci satırında (“Kiralanan duran varlıkların onarımı için yapılan aktifleştirilmiş giderler”) gösterilmektedir.
Kiralanan söz konusu taşınmaz, işletmemizin bilançosunda (01 numaralı hesapta) duran varlık olarak kaydedilmemiştir. Vergi Kanunu'nun 198.2'nci maddesine göre, işletmeler açısından emlak vergisinin vergilendirme konusu yalnızca bilançolarında bulunan duran varlıkların yıllık ortalama net defter değeridir.
Yukarıda belirtilenleri dikkate alarak, kurumlar vergisi beyannamesinin 1.1.8'inci satırında belirtilen ve yalnızca kurumlar vergisi amaçları doğrultusunda aktifleştirilerek amortismana tabi tutulan bu onarım giderlerinin işletmemiz açısından emlak vergisinin vergilendirme konusu sayılıp sayılmadığını öğrenmek istiyoruz. Kiracı tarafından bu giderlerle ilgili emlak vergisi beyannamesi verilmesi ve vergi ödenmesi gerekiyor mu?
Ekonomi Bakanlığına bağlı Devlet Vergi Hizmeti tarafından yapılan açıklamada, Vergi Kanunu'nun 115.3'üncü maddesine göre, kiralanan duran varlıklara ilişkin onarım giderlerinin gelirden indirilmesinin Vergi Kanunu'nun 115.4 ve 115.6-1'inci maddelerine uygun olarak belirlendiği bildirilmiştir.
Söz konusu Kanun'un 115.6-1'inci maddesine göre, kiracının bilançosunda kayıtlı olmayan duran varlıkların onarımı için yapılan ve kira bedelinden mahsup edilmeyen veya kiraya veren tarafından karşılanmayan giderler, imzalanan sözleşmenin süresi boyunca, ancak beş yıldan az olmamak üzere, yıllara göre orantılı tutarlarda amortismana tabi tutularak gelirden indirilmektedir. Kiralanan duran varlıkların onarım giderleri her yıl için ayrı ayrı aktifleştirilmekte ve bu maddede belirlenen usule göre amortismana tabi tutulmaktadır.
Aynı zamanda Vergi Kanunu'nun 197.1.3'üncü maddesine göre, işletmelerin ve bireysel girişimcilerin bilançolarında bulunan duran varlıklar (söz konusu Kanun'un 197.1.1'inci maddesinde belirtilen varlıklar hariç), emlak vergisi açısından vergilendirme konusudur.
Yukarıda belirtilenlere göre, vergilendirme konusu işletmelerin bilançolarında bulunan duran varlıklardır ve emlak vergisi bu duran varlıkların yıllık ortalama net defter değeri üzerinden hesaplanmaktadır.
Başvuruya verilen yanıtta, kiralanan taşınmazın işletmenin bilançosunda kayıtlı olmaması durumunda emlak vergisinin vergilendirme konusuna dahil edilmediği bildirilmiştir.
Dayanak: Vergi Kanunu'nun 115, 197 ve 201'inci maddeleri.

İşletme tarafından girişimcilik faaliyetinde kullanılmak amacıyla konut dışı bir taşınmaz (bina) kiralanmıştır. Sözleşme şartlarına göre, söz konusu taşınmazda yapılan onarım çalışmalarına ilişkin giderler kira bedelinden mahsup edilmemekte ve kiraya veren tarafından karşılanmamaktadır.
Söz konusu onarım giderleri, Vergi Kanunu'nun 115.6-1'inci maddesinin hükümlerine uygun olarak her yıl için ayrı ayrı aktifleştirilmekte, orantılı olarak amortismana tabi tutulmakta ve gelirden indirilebilen giderlere dahil edilmektedir. Bu giderler, işletmelerin kurumlar vergisi beyannamesinin 1 numaralı Ek'inin 1.1.8'inci satırında (“Kiralanan duran varlıkların onarımı için yapılan aktifleştirilmiş giderler”) gösterilmektedir.
Kiralanan söz konusu taşınmaz, işletmemizin bilançosunda (01 numaralı hesapta) duran varlık olarak kaydedilmemiştir. Vergi Kanunu'nun 198.2'nci maddesine göre, işletmeler açısından emlak vergisinin vergilendirme konusu yalnızca bilançolarında bulunan duran varlıkların yıllık ortalama net defter değeridir.
Yukarıda belirtilenleri dikkate alarak, kurumlar vergisi beyannamesinin 1.1.8'inci satırında belirtilen ve yalnızca kurumlar vergisi amaçları doğrultusunda aktifleştirilerek amortismana tabi tutulan bu onarım giderlerinin işletmemiz açısından emlak vergisinin vergilendirme konusu sayılıp sayılmadığını öğrenmek istiyoruz. Kiracı tarafından bu giderlerle ilgili emlak vergisi beyannamesi verilmesi ve vergi ödenmesi gerekiyor mu?
Ekonomi Bakanlığına bağlı Devlet Vergi Hizmeti tarafından yapılan açıklamada, Vergi Kanunu'nun 115.3'üncü maddesine göre, kiralanan duran varlıklara ilişkin onarım giderlerinin gelirden indirilmesinin Vergi Kanunu'nun 115.4 ve 115.6-1'inci maddelerine uygun olarak belirlendiği bildirilmiştir.
Söz konusu Kanun'un 115.6-1'inci maddesine göre, kiracının bilançosunda kayıtlı olmayan duran varlıkların onarımı için yapılan ve kira bedelinden mahsup edilmeyen veya kiraya veren tarafından karşılanmayan giderler, imzalanan sözleşmenin süresi boyunca, ancak beş yıldan az olmamak üzere, yıllara göre orantılı tutarlarda amortismana tabi tutularak gelirden indirilmektedir. Kiralanan duran varlıkların onarım giderleri her yıl için ayrı ayrı aktifleştirilmekte ve bu maddede belirlenen usule göre amortismana tabi tutulmaktadır.
Aynı zamanda Vergi Kanunu'nun 197.1.3'üncü maddesine göre, işletmelerin ve bireysel girişimcilerin bilançolarında bulunan duran varlıklar (söz konusu Kanun'un 197.1.1'inci maddesinde belirtilen varlıklar hariç), emlak vergisi açısından vergilendirme konusudur.
Yukarıda belirtilenlere göre, vergilendirme konusu işletmelerin bilançolarında bulunan duran varlıklardır ve emlak vergisi bu duran varlıkların yıllık ortalama net defter değeri üzerinden hesaplanmaktadır.
Başvuruya verilen yanıtta, kiralanan taşınmazın işletmenin bilançosunda kayıtlı olmaması durumunda emlak vergisinin vergilendirme konusuna dahil edilmediği bildirilmiştir.
Dayanak: Vergi Kanunu'nun 115, 197 ve 201'inci maddeleri.
az
en
ru